-
Guider
-
Databaser
Sök i våra andra databaser
För elever och lärare i Stockholm stads kommunala skolor
Worldbook online (gy)
-
Visningsrätt
Visningsrätt
Läs mer här så att du gör rätt
Alla våra filmer och program har institutionell visningsrätt, vilket innebär att visningar i skolan och förskolan följer gällande lagstiftning.
Numera är film lätt att få tag på. Det kan vara frestande att visa en butiksköpt dvd, logga in på en filmsajt eller ett inspelat TV-program. Det är ju så enkelt! Men det är som med musik: Ska alla som gör film kunna fortsätta med det behöver de få ersättning för sitt arbete. Därför finns regler om visningsrätt. Vi har tillsammans ansvar för att de följs.
Om inte särskild licens har tecknats med rättighetsinnehavaren gäller följande:
• Du får inte låna eller köpa en ”vanlig” film i butik och visa i skolan.
• Du får inte spela in TV-program och visa i skolan.
• Du får inte ladda ned en film från nätet och visa i skolan.
• Du får inte visa filmer via t.ex. Netflix och visa i skolan.
• Du får inte visa film offentligt, t.ex. på en festival, fest eller i en föreningslokal
utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd.
Läs mer här så att du gör rätt -
Samsök information
Ny information i Samsök
Klicka på Samsök i huvudlisten ovan och efter det på knappen Återställ fönster
Skriv ett sökord i sökfältet, exempelvis ”sommar” eller "afrika" och klicka på Sök
Du får då samtidiga resultat av sökningen i databaserna
• Film och ljud från Medioteket
• Landguiden (Utrikespolitiska institutet)
• NE (Nationalencyklopedin uppslagsverk)
• Mitt Bibliotek (Vad finns det för böcker på din skola i sökämnet)
• Wikipedia (Den fria encyklopedin)
• Läshörnan (Strömmande böcker) OBS! extratjänst kopplad till skola du tillhör
Om du gör några ändringar så kan du alltid återställa med knappen Återställ fönster
eller surfa vidare på film och ljud med Play/Sök
Hälsningar från
Administrationen på Medioteket -
Personuppgifter
ANVÄNDARVILLKOR – LÄRARE, PERSONAL OCH ELEVER
1. INLEDNING
SLI Play ger dig och dina elever möjlighet att ta del av tv-program, filmer, litteratur och mycket mer. Tjänsten ger dig även möjlighet att ta del av färdiga läromedel, övningsuppgifter och pedagogiskt informationsmaterial.
Beroende på underliggande avtal så har du tillgång till lite olika funktioner. Till grundfunktioner hör att söka och titta på video och lyssna på ljudinspelningar. Om du har tillgång t.ex. SLI Plus eller når andra resurser via SLI Play så har du tillgång till funktioner där speciella villkor gäller som du kan läsa mer om längre ner i detta dokument.
2. UPPGIFTER VI LAGRAR OM DIG OCH HUR DE HANTERAS
SLI Play följer GDPR, eller Dataskyddslagen som den heter i Sverige. Lagen finns till för att skydda enskildas grundläggande rättigheter och då speciellt deras rätt till skydd av personuppgifter.
Vi lagrar ett antal grundläggande personuppgifter om dig och det gör vi med stöd av det avtal som finns med din skola/kommun för att tillhandahålla SLI Play.
Huvudregeln för vad som är en personuppgift kan sammanfattas med;
”All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet”
Rent konkret så lagrar vi IP-adress när du besöker oss, ditt namn, din e-postadress, telefonnr och vilken skola du finns på. Uppgifterna behöver vi för att bevaka dom upphovsrättsliga aspekterna på de filmer du får tillgång till men också för att du helt enkelt ska se det innehåll din skolas avtal medger.
När det gäller elever lagrar vi också information om födelsedag. Detta gör vi för att vi ska kunna hantera filmer med åldersgränser på ett korrekt sätt men även för att kunna visa relevanta förslag på filmer.
Ev. kommentarer du gör på filmer, lektionsplaneringar etc. som du skapar (om du har tillgång till sådana verktyg i ditt avtal) är typiskt inte en personuppgift.
Uppgifterna vi har i vårt register kommer antingen direkt från dig eller från den federationslösning din skola/kommun använder (du loggar typiskt in på en annan webbsida och klickar dig vidare hit). Vanligaste lösningen är Skolfederation.se men även andra förekommer.
Du kan begära ut en kopia på de uppgifter vi lagrar om dig genom att på webbsidan gå till inställningar och där begära en export av dessa.
Vi behandlar dina personuppgifter i Sverige i vårt egna datacenter med vår egna personal. Vi behandlar dina personuppgifter endast för att tillhandahålla tjänsten och delar heller inte ut dina personuppgifter till tredje man. Din skola/kommun kan ha dock ha tilläggstjänster som kräver att vi delar grundläggande uppgifter som id, namn, skola etc. för att dessa tjänster ska fungera - se avsnitt ”4. Tilläggsfunktioner”.
3. NÄR DU TAR BORT DITT KONTO
Om du t.ex. kommenterat en film kommer kommentaren att finnas kvar efter att du avslutat ditt konto men kommentaren kommer då att anonymiseras, dvs. det går inte att se vem som skrivit kommentaren.
Om du på SLI Plus skapar material som t.ex. lektionsplaneringar och delar ut dessa till andra användare innebär det att andra användare kan kopiera och använda materialet i sin undervisning. Det innebär att sådant material kommer att finnas kvar även efter att du avslutat ditt konto men vem som skapat innehållet blir då anonymiserad.
Man kan kort sammanfatta med att, precis som med allt annat på Internet och i verkliga livet, om du skriver publikt/delar så finns det kvar även efter att du avslutar ditt konto.
Alla dina personuppgifter raderas eller anonymiseras i samband med att du avslutar ditt konto.
4. TILLÄGGSFUNKTIONER
Om din skola har till gång till SLI Plus så hanteras det på samma sätt som beskrivs i punkterna ovan. Inga ytterligare personuppgifter krävs för att använda tjänsten.
Om du klickar dig vidare till andra tjänster som t.ex. Creaza, Kikora, mfl. under menyvalet ”Fler” delar vi med oss de personuppgifter som krävs för att tjänsten ska fungera. Det gör vi på uppdrag av din skola/kommun som är den sk. Personuppgiftsansvariga (PuA) för att tillhandahålla just denna funktion.
5. UPPHOVSRÄTT I LEKTIONSPLANERINGAR M.M.
Om du skapar eget undervisningsmaterial och lägger ut det är det viktigt att du respekterar upphovsrätten. Det är bara material som du ensam har upphovsrätt till som får göras tillgängligt. Det är du själv som ansvarar för att materialet inte kränker någon annans rättigheter. Du ansvarar även för att materialet inte på annat sätt är olagligt.
För det fall du vill föra in länkar till upphovsrättsligt skyddat material, t.ex. klipp på YouTube, måste du säkerställa att materialet har lagts ut med godkännande av upphovsmännen. Är du osäker är det bättre att avstå än att chansa. Ibland finns undervisningsmaterial utlagt på nätet under en s.k. Creative Commons licens. Under förutsättning att du följer de villkor som gäller för sådan licens, t.ex. icke kommersiell användning i undervisningssyfte, kan du dela till dina kollegor men var noga med att ange vem som har skapat materialet.
Material som befaras göra intrång i någon annans rättighet eller som på annat sätt är olämpligt/olagligt kan tas bort från Plattformen.
Användare som tillgängliggör otillåtet material på Plattformen eller som gör sig skyldig till olagliga kommentarer och yttranden som t.ex. förtal, hets mot folkgrupp eller olaga hot kan stängas av från Plattformen. -
Cookiepolicy
INFORMATION OM KAKOR (COOKIES)
När du besöker denna webbplats sparas kakor på din dator. En kaka är en textfil som används för att ge dig tillgång till olika funktioner på webbplatsen.
Vi använder två sorters kakor: Sessionskakor som sparas tillfälligt som försvinner när du stänger webbläsaren samt kakor som lagras en längre tid. Du kan själv ta bort kakor i din webbläsare.
Om du inte tillåter att kakor lagras på din dator kan du stänga av det i din webbläsares inställningar, men vår liksom många andra webbplatser kommer då inte att fungera.
Vi lagrar ingen personlig information utan typiskt en siffra eller inställning som vår server kan använda för att ge dig tillgång till funktioner specifika för just dig.
TILLFÄLLIGA KAKOR
Dessa kakor finns kvar i din dator tills du stänger din webbläsare då de försvinner automatiskt.
PHPSESSID
Innehåller en unik id för just dig vid detta besök av webbplatsen. Denna behövs för att webbplatsen ska fungera då den används för att t.ex. hålla reda på att du är inloggad.
KAKOR SOM SPARAS
Följande kakor skapas av Google Analytics och används för vår webbstatistik:
_gat
Begränsar hastigheten på antal förfrågningar. Den sparas i tio minuter efter att den skapades eller uppdaterades senast.
_ga
Identifierar unika besökare. Den sparas i två år.
_gid
Identifierar unika besökare. Sparas i 24 timmar.
Följande kaka sparas av komponenten Docking boxes (dbx) som används till att presentera förslag på filmer och ljud:
dbx-main
Lagrar position av boxarna. Den sparas i ett år.
Följande kakor sparas av appen SLI Språk:
lng
Lagrar senaste valt språk. Den sparas i ett år.
lvl
Lagrar senaste vald språknivå. Den sparas i ett år.
c
Lagrar accesskod för olika språk. Den sparas tills användaren loggar ut.
test_cookie
Kontrollerar om webbläsaren stödjer cookies. Den sparas fem sekunder.
Följande kaka sparas av komponenten Cookie Consent som används i SLI Språk:
cookieconsent_status
Lagrar status på om användaren har stängt bannern som visar information om cookies -
Pedagogiska tipsUtbildningsfilm
De flesta utbildningsfilmer har tillhörande studiehandledning i form av en pdf.
Några dokument är döpta till ”lärarhandledning”. Dessa kan fungera bra att använda även för elever.
Handledningarna kan exempelvis fungera som underlag för:
- - gemensamma diskussioner
- - individuella reflektioner
- - utformning av digitala quiz
Tips!- -> Beroende på val av film kan eleverna titta på filmen utifrån ett tilldelat perspektiv.
- Hur skulle innehållet i filmen uppfattas av exempelvis personer med olika politisk tillhörighet?
- -> Beroende på val av film. Låt eleverna fokusera på innehållet ur olika ämnesperspektiv.
- Dela in eleverna i grupper och låt dem titta på filmens innehåll ur exempelvis ett ekonomiskt-,
- kulturellt-, globalt-, jämställdhet- eller miljökritiskt perspektiv. Diskutera innehållet i debattform
- där de olika perspektiven ställs emot varandra.
-> Anta ett medie-och informationskritiskt perspektiv. Hur medieras utbildningsfilmernas innehåll?
Låt eleverna göra analyser i grupper och presentera sina slutsatser.- Vilken information förmedlar berättarröst och text?
- Förekommer det typsnitt i filmen? Hur ser de ut (färg och form)? Vad förmedlar de?
- Vilka bilder har produktionsbolaget valt? Vad förmedlar bilderna för information?
- Förekommer det grafik? Vad för typ? Vad förmedlar grafiken för innehåll?
- Vilka ljud förekommer i filmen? Miljöljud? Musik? Ljudeffekter? Vad förmedlar ljuden?
6. Finns det källhänvisningar kopplat till grafik (ex. statistik), bilder, musik och faktainnehåll?
Vilka betydelser uppstår i mötet mellan ord, bild och ljud? Vad i filmens innehåll är uttalat?
Vad läser vi som betraktare in mellan raderna? Uppstår några motsägelse i mötet mellan ord,
bild och ljud?
-> Använd Filmarkivets utbud. På filmarkivet hittar du ett unikt rörligt bildmaterial som speglar ett
svensk århundrade i förvandling och framväxten av dagen samhälle. Under rubriken "för skolan"
kan du förslag på filmer samt diskussionsfrågor.
Spelfilm och kortfilm
Många av våra spelfilmer och kortfilmer har pedagogiska handledningar. Handledningarna kan
exempelvis fungera som underlag för:
- - gemensamma diskussioner
- - individuella reflektioner
För de filmer som saknar handledning har Filminsitutet gjort en generell filmhandledning som
du kan ladda ner här: Alla filmers filmhandledning
Tips!
- -> Filmen ”Till drömmarnas land” har en filmad handledning där eleverna guidas i en
- efterföljande analys av filmpedagogen Mikaela Kindstrand. Den filmande handledningen kan användas
- för gemensamma diskussioner eller individuella reflektioner.
-> Filminstituet har tagit fram en filmpedagogisk modell för samtal om rättvisa, jämställdhet och demokrati. Modellen går ut på att eleverna ser filmklipp och sedan diskuterar vad de såg. Modell, klipp och frågor finns tillgänliga här: Lika Vär(l)d för vem?
- -> Innan eleverna ser en film, låt eleverna göra en analys av filmens affisch. En analysmall laddas ner här.
-> Gör en analys av representation i film. Förslag på en övning laddar ni ner här.
- -> Att arbeta från text till film är vanligt. Prova motsatsen. Hur skulle filmens innehåll formuleras i
- diktform, novellform eller i en nyhetsartikel o.s.v. Använd exempelvis någon av följande kortfilmer,
- observera att filmens åldersrekommendation inte är viktig i detta sammanhang:
Two Balloons
Känner du min granne?
Jamila
-
Filmhandledning skolbioBinti_filmhandledning
Diktatorn_filmhandledning
Forfarliga_snomannen_filmhandledning
Korkarlen_filmhandledning
Latte_Igelkott_Pysselbok_filmhandledning
Min_familj_och_vargen_filmhandledning
Schindlers_list_filmhandledning
Tito_och_faglarna_filmhandledning
Vatten_over_huvudet_filmhandledning
Fahim_den_lilla_schackprinsen_filmhandledning
H_is_for_Happiness_filmhandledning
Perfect_10_filmhandledning
Jojo Rabbit_filmhandledning
-
Om bokning - filmbeställningHar du bytt arbetsplats? Viktigt att tänka på innan din kommande filmbeställning! För att få leverans till rätt skola när du bokar.
Gör så här: Logga in på ditt konto Klicka på kugghjulet och kontrollera att du är på rätt skola!
Om inte, välj Inställningar Klicka på knappen, Byt skola och genomför ändringen Spara
Administrationen på Medioteket
-
VFU - vikarierStockholms skolor är välkomna att skapa ett SLI-konto som vikarier eller lärarstudenter kan låna, så att även de får tillgång till medieplattformen och kan använda film i undervisningen. Gör så här:
- gå till sli.se/medioteket
- klicka på hänglåset
- välj Skapa konto
- fyll i formuläret, ange mejladressen till skolans funktionsbrevlåda.
Observera att den som skapar kontot måste ha tillgång till funktionsbrevlådan för att kunna genomföra aktiveringen. Vi rekommenderar att skolan med jämna mellanrum uppdaterar lösenordet för kontot.
Hör gärna av dig om du har frågor: mediebokning@edu.stockholm.se eller telefon: 08-508 33 481
- Vad tycker du?
- Skriv gärna en rad och berätta för oss vad som är bra och vad vi kan förbättra oss på.
- » Skriv synpunkter och förslag här!
