Video: Amerikanska revolutionen – frihetskriget

Amerikanska revolutionen – frihetskriget
 
Målgrupp: Från 13 år
Id: DV2034
Längd: 20 minuter
Land: Sverige
Format: Strömmande video
Talat: Svenska
Textat (Play): Svenska
Originaltitel: Amerikanska revolutionen – frihetskriget
Produktionsår: 2017
Tillgänglig:
Från: 2018-03-13
Ämnen:
Historia > Nya tiden - Europa och världen > 1648-1789
Ämnesord:
Nordamerikanska frihetskriget
 
Dokument och länkar
 
Leverantör
Solfilm Media AB
12626, Hägersten
tel: 0730-81 58 60
 
Amerikanska revolutionen – frihetskriget
Logga in för att se, lyssna eller boka produkten
  • E-postadress:
  • Lösenord:


Eller logga in med:

Storbritannien hade i mitten av 1700-talet bildat 13 kolonier på den nordamerikanska västkusten.
Här skulle det snart startas en revolution, och kolonierna skulle kriga mot sitt moderland Storbritannien. Vi ska i den här filmen gå igenom händelser som sjuårskriget, ”Boston Tea Party” och hur självständighetsförklaringen kom till. Vi lär oss begrepp som triangelhandel, ”The Founding Fathers”, separatister och federalister.
Hur kunde egentligen 13 små kolonier i Nordamerika lyckas – mot en stormakt som Storbritannien? Och hur blev det sen, för invånarna i det nya landet USA? Hur gick det för ursprungsbefolkningen och slavarna? I den här filmen ska vi lära oss om den amerikanska revolutionen, frihetskriget.

Kapitel:
- Inledning (00:00 - 00:59)
- De första amerikanerna (01:00 - 03:11)
- Bakgrund till det amerikanska frihetskriget (03:12 - 08:00)
- Det amerikanska frihetskriget (08:01 - 14:00)
- Det nya landet (14:01 - SLUT)

“De (en grupp nior) tyckte att den var bra. Att den var lätt att följa med i och att begreppen förklarades bra. De tyckte även att de rörliga bilderna samt fotografierna förstärkte det som berättades om. ”
– Lärare, årskurs 9

”Jag uppskattade filmen, det var bra information!”
– Lärare i historia, årskurs 4 - 9

”Filmen är inte tråkig, vilket gör det lättare att koncentrera sig! Intressant när man pratade om rättigheter och jämställdhet i konstitutionen, eftersom det inte riktigt är så idag i USA.”
– Högstadieelev

“Filmen kan absolut användas i undervisningen för att förstärka det vi pratar om i klassrummet. Riktad till rätt målgrupp. Tempot var bra, lagom snabbt så att eleverna inte tappar fokus. De rörliga elementen var bra och fotografierna förstärker det som sägs på ett positivt sätt.
Berättaren talar tydligt med en lagom lugn och tydlig röst vilket borde vara bra för de flesta eleverna i skolan.”
– Lärare, högstadiet

“Man får väldigt mycket fakta för a