Video: Narcissism

Narcissism
 
Målgrupp: Från 13 år
Id: DV2318
Längd: 11 minuter
Land: Sverige
Format: Strömmande video
Talat: Svenska
Textat (Play): Svenska
Producent: Marit Lundgren
Medverkande: Lin Andersson, Caroline Vieira, Jack Hagerman, Felicia Lundgren, Julie Bergnor, Albin Ohlsson, Zack Amir, Stefan Uppström
Produktionsår: 2019
Tillgänglig:
Från: 2019-07-10
Ämnen:
Värdegrund > Empati och kamratskap
Värdegrund
Psykologi och filosofi
Pedagogiska frågor > Sociala relationer
Pedagogiska frågor > IT, medier och digital kompetens
 
Dokument och länkar
 
Leverantör
Kunskap & Upplevelse AB
71041, Fellingsbro
tel: 0581-62 04 80
www.kunskap-upplevelse.se
 
Narcissism
Logga in för att se, lyssna eller boka produkten
  • E-postadress:
  • Lösenord:


Eller logga in med:

Berättelsen om ynglingen Narcissus självförälskelse av sin egen spegelbild har gett upphov till begreppet narcissism. Men vad betyder det egentligen? Mycket handlar om att vi skall boosta vårt ego, framhäva våra unika egenskaper, visa omvärlden vilka lyckliga och framgångsrika människor vi är. Men är det verkligen så illa? Är narcissismen vår tids folksjukdom? Att vi alla har en narcissistisk läggning är ganska uppenbart. Att få uppskattning, uppmärksamhet och många ”likes” påverkar oss som regel positivt och beröm är ofta bra för vår sociala kompetens. Att vara lagom narcissistisk är bra så länge man inte retar gallfeber på sin omgivning. Men var går gränsen till sjuklig narcissism? I den här filmen får vi lära oss vad narcissism är och om det är bra eller dåligt med narcissistiska drag. KUNSKAPSKRAV som kan kopplas till innehållet: CENTRALT INNEHÅLL Samhällskunskap åk 4-6: Hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter. Digitaliseringens betydelse för individen, till exempel ökade möjligheter till kommunikation och elektronisk handel. 
 Värdegrund Skolans mål är att varje elev: •respekterar andra människors egenvärde, 
 • tar avstånd från att människor utsätts för diskriminering, förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor, 
 • kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen 
 • Alla som arbetar i skolan ska 
 i arbetet med normer och värden uppmärksamma både möjligheter och risker som en ökande digitalisering medför.