Video: Fattiga och rika länder – Om välstånd och fattigdom i världen

Fattiga och rika länder – Om välstånd och fattigdom i världen
 
Målgrupp: Från 12 år
Id: DV2435
Längd: 14 minuter
Land: Sverige
Format: Strömmande video
Talat: Svenska
Textat (Play): Svenska
Producent: Ola Björemyr
Originaltitel: Fattiga och rika länder – Om välstånd och fattigdom i världen
Produktionsår: 2020
Tillgänglig:
Från: 2020-07-03
Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Demografi
Samhällskunskap > Ekonomi
Geografi > Migration och urbanisering
Geografi > Folk i andra länder
Geografi > Naturresurser, varor och tjänster
 
Dokument och länkar
 
Leverantör
Kunskapsmedia AB
12626, Hägersten
tel: 08-545 634 60
www.kunskapsmedia.se
 
Fattiga och rika länder – Om välstånd och fattigdom i världen
Logga in för att se, lyssna eller boka produkten
  • E-postadress:
  • Lösenord:


Eller logga in med:

Världen kan kännas orättvis, eftersom vi människor har olika möjligheter, beroende på vilket land vi bor i. Hur har det blivit så? Hur vet vi om ett land är rikt eller inte? Vi lär oss om begrepp som BNP, kolonialism och bistånd. Varför finns det fattiga länder? Hur kan fler länder ta sig ur fattigdomen? Det ska vi undersöka i den här filmen.
En film för mellan- och högstadieelever när de läser ämnena samhällskunskap och geografi.
Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett interaktivt quiz!

Kapitel:
Inledning (00:00–00:57)
Hur vet vi om ett land är rikt eller fattigt? (00:58–05:17)
Historia (05:18–06:45)
Varför finns det fattiga länder? (06:46–09:24)
Bistånd (09:25–10:28)
Framtiden (10:29–12:47)
Sammanfattning (12:48–SLUT)

“En tydlig film som visar olika förklaringar och modeller för varför vi har så stora orättvisor i världen. Man får lite perspektiv!”
– Elev, åk. 9

Filmen var väl formulerad och talade på ett sätt som man förstod. Den var intressant och lättförstådd, den var även snygg och välgjord med fina bilder. Den var lagom lång och hade en bra berättande röst.
– Elev, åk. 9

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Samhällsresurser och fördelning
• Ekonomiska villkor för barn i Sverige och i olika delar av världen. Några orsaker till, och konsekvenser av, välstånd och fattigdom.

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Samhällsresurser och fördelning
• Hur länders och regioners ekonomier hänger samman och hur olika regioners ekonomier förändras i en globaliserad värld.

Undervisningen i geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Miljö, människor och hållbarhetsfrågor
• Ojämlika levnadsvillkor i världen, till exempel olika tillgång till utbildning, hälsovård och naturresurser samt några bakomliggande orsaker till detta. Enskilda människors och organisationers arbete för att förbättra människors levnadsvillkor.

Undervisningen i geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Miljö, människor och hållbarhetsfrågor
• Förekomst av och orsaker till fattigdom och ohälsa i olika delar av världen.