Varför firar vi jul?
Målgrupp: | Från 7 år |
Id: | EDUS991114 |
Längd: | 6 minuter |
Land: | Sverige |
Format: | Strömmande video |
Talat: | Svenska |
Textat (Play): | Svenska |
Originaltitel: | Varför firar vi jul? |
Produktionsår: | 2019 |
Filmtyp: | Utbildningsklipp |
Tillgänglig: | |
Från: | 2019-05-27 |
Ämnen: | |
Hem- och konsumentkunskap Religionskunskap > Religion och samhälle Religionskunskap > Högtider och traditioner Religionskunskap > Kristendom Historia | |
Ämnesord: | |
Högtider , Julen |
Leverantör
Eduklips
Varför firar vi jul och hur skiljer sig dagens julfirande från förr i tiden? Vad är vintersolståndet? Och varför är vissa datum under julen speciella?
I det här utbildningsklippet berättar vi mer om julen - en av de största kristna högtiderna. Du får även veta mer om varför vi har julgran, jultomte, julbord och julklappar.
Undervisningen i hem- och konsumentkunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1-6
Miljö och livsstil
- Olika mattraditioner, till exempel vid firande av högtider.
Undervisningen i historia och religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1-3
Att leva tillsammans
- Skildringar av livet förr och nu.
Att leva i världen
- Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom.
Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs åk 4-6
Religion och samhälle
- Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu.
- Hur spår av fornskandinavisk religion kan iakttas i dagens samhälle.
Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll i årskurs åk 4-6
Hur historia används och historiska begrepp
- Exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
I det här utbildningsklippet berättar vi mer om julen - en av de största kristna högtiderna. Du får även veta mer om varför vi har julgran, jultomte, julbord och julklappar.
Undervisningen i hem- och konsumentkunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1-6
Miljö och livsstil
- Olika mattraditioner, till exempel vid firande av högtider.
Undervisningen i historia och religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1-3
Att leva tillsammans
- Skildringar av livet förr och nu.
Att leva i världen
- Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom.
Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs åk 4-6
Religion och samhälle
- Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu.
- Hur spår av fornskandinavisk religion kan iakttas i dagens samhälle.
Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll i årskurs åk 4-6
Hur historia används och historiska begrepp
- Exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.