Video: Varför faller vi för falska nyheter? (eng tal, sv text)

Varför faller vi för falska nyheter? (eng tal, sv text)
 
Målgrupp: Från 13 år
Id: EDUS991176v2
Längd: 7 minuter
Land: Australien
Format: Strömmande video
Talat: Engelska
Textat (Play): Svenska
Producent: Ola Björemyr
Originaltitel: Why do we Fall for Fake News?
Produktionsår: 2020
Filmtyp: Utbildningsklipp
Tillgänglig:
Från: 2020-12-21
Ämnen:
Engelska
Samhällskunskap
 
Leverantör
Eduklips
 
Varför faller vi för falska nyheter? (eng tal, sv text)
Logga in för att se, lyssna eller boka produkten
  • E-postadress:
  • Lösenord:


Eller logga in med:

Det finns många exempel där konspirationsteorier och falska nyheter fått stor spridning på nätet. I det här utbildningsklippet ges exempel på falska nyheter som fått stor genomslagskraft. Du lär dig om psykologin bakom vad som får oss att tro på - och sprida vidare - falska nyheter. Dessutom ges exempel på vilka som medvetet sprider falska nyheter samt vad de vinner på det. Du lär dig även begrepp som bekräftelsebias (confirmation bias).

Utbildningsklippet finns med svensk och engelsk undertext.

Till detta utbildningsklipp finns:
- Kahoot! (interaktivt quiz som testar elevernas kunskaper). Vi har dec 2020 skapat en delad Kahoot! som du kan använda så länge länken fungerar: *https://create.kahoot.it/share/quiz-fran-eduklips-varfor-faller-vi-for-falska-nyheter/9e4643e2-a6e2-40d8-b7a1-6c68717130b1*
- Klippkoll (elevhandledning med uppgifter och quiz)
- Klippkoll lärarinfo (facit quiz)
- Lärarhandledning
- Manus

Läroplansmål:

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7-9
Information och kommunikation
- Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och granskare av samhällets maktstrukturer.
- Olika slags medier, deras uppbyggnad och innehåll, till exempel sociala medier, webbplatser eller dagstidningar.
- Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs, till exempel utifrån kön och etnicitet, samt hur information i digitala medier kan styras av bakomliggande programmering.
- Möjligheter och risker förknippade med internet och digital kommunikation samt hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.

Undervisningen i engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7-9