Har jag något val?
Målgrupp: | Från 16 år |
Id: | UR206443 |
Längd: | 58 minuter |
Land: | Sverige |
Format: | Strömmande video |
Talat: | Svenska |
Textat (Play): | Svenska (delvis textat), Svenska |
Produktionsår: | 2018 |
Tillgänglig: | |
Från: | 2018-08-01 |
Till: | 2022-06-30 |
Ämnen: | |
Information och media > Internet och digitala medier Information och media > Informationssökning och källkritik Samhällskunskap > Politik och statskunskap | |
Ämnesord: | |
Källkritik , Opinionsbildning , Propaganda , Reklam , Sociala medier , Val , Valrörelser |
Leverantör
Utbildningsradion
11395, Stockholm
tel: 020-58 58 00
11395, Stockholm
tel: 020-58 58 00
Programledaren och komikern Elin Almén gör en undersökning om hur sociala medier används för att påverka politiska strategier och valresultat. Med utgångspunkt i det senaste amerikanska valet och Donald Trumps framgångar tar hon reda på hur dark ads (en typ av reklam som inte märks ut med tydlig avsändare) och fake news används. Vad är en filterbubbla och hur påverkar algoritmer våra flöden? Vilka metoder används i Sverige för att påverka inför politiska val? Programmet avslutas med en genomgång av hur vi själva kan bli mer vaksamma på manipulation.