Video: Speja på reklam

Speja på reklam
 
Målgrupp: Från 8 år
Id: V7995
Längd: 11 minuter
Land: Sverige
Format: Strömmande video
Talat: Svenska
Originaltitel: Speja på reklam
Produktionsår: 2014
Tillgänglig:
Från: 2014-08-05
Ämnen:
Hem- och konsumentkunskap
Information och media > Informationssökning och källkritik
Pedagogiska frågor > IT, medier och digital kompetens
 
Dokument och länkar
 
Leverantör
Kunskapsmedia AB
11254, STOCKHOLM
tel: 08-545 634 60
 
Speja på reklam
Logga in för att se, lyssna eller boka produkten
  • E-postadress:
  • Lösenord:

Syftet med den här filmen är att göra barn och unga medvetna om skillnaden mellan reklam och objektiv konsumentinformation. Speja på reklam förklarar på ett enkelt sätt hur reklam är gjord för att påverka oss att köpa saker som vi kanske egentligen inte behöver. Vi lär oss om vilka lagar som finns kring reklam och vilka knep som reklammakare använder sig av för att påverka oss på olika sätt. Filmen som öppnar upp för diskussion om reklamens påverkan och vikten av källkritik, tar också upp lite om reklamens historia. Se filmens studiehandledning för kopplingarna till LGR11.