Video: Killing Us Softly : Reklamens bild av kvinnor - textad

Killing Us Softly : Reklamens bild av kvinnor - textad
 
Målgrupp: Från 14 år
Id: V8003
Längd: 45 minuter
Land: USA
Format: Strömmande video
Talat: Engelska
Textat (Play): Svenska
Originaltitel: Killing Us Soflty
Produktionsår: 2014
Tillgänglig:
Från: 2014-08-06
Ämnen:
Samhällskunskap
Värdegrund > Genus och jämställdhet
Pedagogiska frågor > IT, medier och digital kompetens
 
Dokument och länkar
 
Leverantör
EffectiveTrainingSolutions AB
18365, Täby
tel: 08 -732 71 00
 
Killing Us Softly : Reklamens bild av kvinnor - textad
Logga in för att se, lyssna eller boka produkten
  • E-postadress:
  • Lösenord:

Jean Kilbourne är internationellt erkänd för sitt banbrytande arbete med bilden av kvinnor i reklam. I slutet av 1960 började hon sin forskning av sambandet mellan reklam och flera folkhälsofrågor - bland annat våld mot kvinnor, ätstörningar och missbruk. Det här är den fjärde uppdateringen i hennes Killing Us Softly-serie. Filmen bryter i svindlande takt ned fler än 160 annonser och TV-reklamer. Kilbourne avslöjar en stadig ström av sexistiska och kvinnofientliga bilder och texter. En värld där skrämmande smala kvinnor visas i passiva och förnedrande positioner. Killing Us Softly står för att utmana ännu en generation unga att ta reklam på allvar, och att tänka kritiskt om sin relation till sexism, ätstörningar, könsrelaterat våld och politik. Filmen är både provocerande och inspirerande. Med skicklighet, humor och skärpa, uppmuntrar Kilbourne åtgärder mot dessa bilder.