Video: FOOD 3.0 - framtidens mat för en hållbar utveckling: Bioteknisk mat

FOOD 3.0 - framtidens mat för en hållbar utveckling: Bioteknisk mat
 
Målgrupp: Från 13 år
Id: V9149
Längd: 43 minuter
Land: USA
Format: Strömmande video
Talat: Engelska
Textat (Play): Svenska
Regi: Jean-Baptiste Erreca och Guilhem Rondot
Originaltitel: FOOD 3.0
Produktionsår: 2017
Tillgänglig:
Från: 2019-12-11
Ämnen:
Miljö > Hållbar utveckling
Hem- och konsumentkunskap
Biologi > Djur och natur
 
Dokument och länkar
 
Leverantör
EffectiveTrainingSolutions AB
18365, Täby
tel: 08 -732 71 00
 
FOOD 3.0 - framtidens mat för en hållbar utveckling: Bioteknisk mat
Logga in för att se, lyssna eller boka produkten
  • E-postadress:
  • Lösenord:


Eller logga in med:

Med utgångspunkt i Silicon Valley undersöker vi mat som producerats fram i laboratorium. Där hittar vi nystartade företag som stöttas av tech-giganter - Microsoft och Google - och som är villiga att gå ifrån traditionella tillvägagångssätt och ompröva hur vi producerar mat. Utmaningen är inte bara att med hjälp av bioteknik framställa produkter som efterliknar animaliska produkter, utan att även hitta ersättningsprodukter som ger oss samma upplevelse som dagens livsmedel. Men hur kommer bioteknisk mat att passa in i livsmedelskedjan? Silicon Valley stoltserar med sina innovationer som inte förorenar och inte dödar djur… men är dessa nya typer av livsmedel verkligen hälsosamma och socialt hållbara?

Läroplansmål:
Ur det centrala innehållet – Biologi 7-9
Natur och samhälle
• Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
• Biologisk mångfald och vad som gynnar respektive hotar den. Samhällsdiskussioner om biologisk mångfald, till exempel i samband med skogsbruk och jakt.
• Lokala ekosystem och hur de kan undersökas utifrån ekologiska frågeställningar. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser i ekosystem. De lokala ekosystemen i jämförelse med regionala eller globala ekosystem.
• Aktuella samhällsfrågor som rör biologi.

Biologin och världsbilden
• Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället, människors levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen.
• Aktuella forskningsområden inom biologi, till exempel bioteknik.

Biologins metoder och arbetssätt
• Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till biologi, såväl i digitala som i andra medier.

Ur det centrala innehållet – Hem- och konsumentkunskap 7-9
Konsumtion och ekonomi
• Ställningstaganden vid val av varor oc