Video: FOOD 3.0 – Framtidens mat för en hållbar utveckling: Ekologisk mat

FOOD 3.0 – Framtidens mat för en hållbar utveckling: Ekologisk mat
 
Målgrupp: Från 13 år
Id: V9150
Längd: 43 minuter
Land: USA
Format: Strömmande video
Talat: Engelska
Textat (Play): Svenska
Regi: Jean-Baptiste Erreca och Guilhem Rondot
Originaltitel: FOOD 3.0
Produktionsår: 2017
Tillgänglig:
Från: 2019-12-11
Ämnen:
Miljö > Hållbar utveckling
Hem- och konsumentkunskap
Biologi > Djur och natur
 
Dokument och länkar
 
Leverantör
EffectiveTrainingSolutions AB
18365, Täby
tel: 08 -732 71 00
 
FOOD 3.0 – Framtidens mat för en hållbar utveckling: Ekologisk mat
Logga in för att se, lyssna eller boka produkten
  • E-postadress:
  • Lösenord:


Eller logga in med:

Det råder delade meningar om hur ett hållbart jordbruk bäst lämpar sig. Vi undersöker några av dem. Vissa förespråkar agroekologi; ett odlingssätt som ser till lokala förutsättningar, kretsloppstänk och bevaring av den biologiska mångfalden, i motsats till det industrialiserade jordbruket.

Vi får se exempel på urbana initiativ som ska uppmana människor till att intressera sig mer för maten vi äter. Andra menar att det är ny teknik som kommer att växa och förstärka jordbruket. Eller är insekter och alger svaret på hur ett mer hållbart jordbruk ska föda vår växande befolkning? Läroplansmål
Ur det centrala innehållet – Biologi 7-9
Natur och samhälle
• Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
• Biologisk mångfald och vad som gynnar respektive hotar den. Samhällsdiskussioner om biologisk mångfald, till exempel i samband med skogsbruk och jakt.
• Lokala ekosystem och hur de kan undersökas utifrån ekologiska frågeställningar. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser i ekosystem. De lokala ekosystemen i jämförelse med regionala eller globala ekosystem.
• Aktuella samhällsfrågor som rör biologi.

Biologin och världsbilden
• Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället, människors levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen.
• Aktuella forskningsområden inom biologi, till exempel bioteknik.

Biologins metoder och arbetssätt
• Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till biologi, såväl i digitala som i andra medier.

Ur det centrala innehållet – Hem- och konsumentkunskap 7-9
Konsumtion och ekonomi
• Ställningstaganden vid val av varor och tjänster, till exempel vid inköp av kläder, livsmedel och resor utifrån perspektiven ekonomisk, social och miljömäss