Video: FOOD 3.0 – Framtidens mat för en hållbar utveckling: Genmodifierad mat

FOOD 3.0 – Framtidens mat för en hållbar utveckling: Genmodifierad mat
 
Målgrupp: Från 13 år
Id: V9151
Längd: 43 minuter
Land: USA
Format: Strömmande video
Talat: Engelska
Textat (Play): Svenska
Regi: Jean-Baptiste Erreca och Guilhem Rondot
Originaltitel: FOOD 3.0
Produktionsår: 2017
Tillgänglig:
Från: 2019-12-11
Ämnen:
Miljö > Hållbar utveckling
Hem- och konsumentkunskap
Biologi > Djur och natur
 
Dokument och länkar
 
Leverantör
EffectiveTrainingSolutions AB
18365, Täby
tel: 08 -732 71 00
 
FOOD 3.0 – Framtidens mat för en hållbar utveckling: Genmodifierad mat
Logga in för att se, lyssna eller boka produkten
  • E-postadress:
  • Lösenord:


Eller logga in med:

Genetiskt modifierad mat är ett ämne som fortsätter att skapa stora debatter. Men kan det vara så att de positiva effekterna av GMO överväger de negativa?

I Kina ökar efterfrågan på kött så mycket att myndigheterna driver forskning på genetiskt modifierade djur som kan producera mer kött. I USA modifierar man getter för att förhindra barnadödligheten i utvecklingsländer, och i Kanada modifierar man lax där tillväxtfasen halveras. Är genetiskt modifierad mat en nödvändig och realistisk del av framtidens matproduktion?

Läroplansmål
Ur det centrala innehållet – Biologi 7-9
Natur och samhälle
• Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
• Biologisk mångfald och vad som gynnar respektive hotar den. Samhällsdiskussioner om biologisk mångfald, till exempel i samband med skogsbruk och jakt.
• Lokala ekosystem och hur de kan undersökas utifrån ekologiska frågeställningar. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser i ekosystem. De lokala ekosystemen i jämförelse med regionala eller globala ekosystem.
• Aktuella samhällsfrågor som rör biologi.

Biologin och världsbilden
• Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället, människors levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen.
• Aktuella forskningsområden inom biologi, till exempel bioteknik.

Biologins metoder och arbetssätt
• Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till biologi, såväl i digitala som i andra medier.

Ur det centrala innehållet – Hem- och konsumentkunskap 7-9
Konsumtion och ekonomi
• Ställningstaganden vid val av varor och tjänster, till exempel vid inköp av kläder, livsmedel och resor utifrån perspektiven ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.
• Jämförelser av produkter utifr