Video: Var och hur produceras våra grönsaker? - Om hållbart odlande

Var och hur produceras våra grönsaker? - Om hållbart odlande
 
Målgrupp: Från 12 år
Id: V9156
Längd: 13 minuter
Land: Tyskland
Format: Strömmande video
Talat: Svenska
Textat (Play): Svenska
Originaltitel: Huertas – Bewässerungslandwirtschaft in Spanien
Produktionsår: 2019
Tillgänglig:
Från: 2019-12-09
Ämnen:
Hem- och konsumentkunskap > Hushåll och livsstil
Hem- och konsumentkunskap
Biologi > Djur och natur > Växter
Biologi > Djur och natur > Naturbruk
 
Dokument och länkar
 
Leverantör
Solfilm
90628, Umeå
tel: 090-182300
 
Var och hur produceras våra grönsaker? - Om hållbart odlande
Logga in för att se, lyssna eller boka produkten
  • E-postadress:
  • Lösenord:


Eller logga in med:

I våra livsmedelsbutiker är hyllorna alltid välfyllda. Det spelar ingen roll om det är sommar eller vinter; färsk frukt och grönsaker finns här året om. Men var kommer grönsakerna egentligen ifrån? Det ska vi lära oss i den här filmen!

Vi reser till södra Spanien för att besöka en grönsaksodling. Vi lär oss hur de arbetar där och hur de jobbar för att skapa ett mer hållbart odlande. Vi lär oss begrepp som droppbevattning och avsaltning. Vi får dessutom se köttätande insekter och lär oss olika metoder som odlarna använder för att spara vatten.

En film för mellan- och högstadieelever när de läser hem- och konsumentkunskap samt biologi.

Kapitel:
Inledning (00:00–00:48)
Att odla i ett torrt område (00:49–03:38)
Grönsaksodling i Mar del Plástico (03:39–05:36)
Skadedjur (05:37–06:39)
Vattenbesparing (06:40–09:47)
Vetenskapliga framsteg (09:48–11:20)
Skörd och export (11:21–SLUT)

“Kunskap om hur vi konsumerar är avgörande för en hållbar utveckling. Filmen belyser ett fenomen där vi både få se den positiva effekten av teknikutveckling i samband med odling och biologisk bekämpning men även de negativa effekterna som plasthavet i södra Spanien för med sig.”
– NO-lärare, mellanstadiet


Läroplansmål:

Hem- och konsumentkunskap (Åk 1–6)
Miljö och livsstil
•Val och användning av varor och tjänster som används i hemmet och hur de påverkar miljö och hälsa.

Hem- och konsumentkunskap (Åk 7–9)
Miljö och livsstil
• Hur livsmedel och andra varor produceras och transporteras och hur de påverkar miljö och hälsa.

Biologi (åk 4–6)
Natur och samhälle
• Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling. Ekosystemtjänster, till exempel nedbrytning, pollinering och rening av vatten och luft.
• Djurs, växters och andra organismers liv. Fotosyntes, förbränning och ekologiska samband och vil