Video: Inte tjej, inte kille

Inte tjej, inte kille
 
Målgrupp: Från 12 år
Id: V9236
Längd: 46 minuter
Land: Australien
Format: Strömmande video
Talat: Engelska
Textat (Play): Svenska
Originaltitel: Not a Boy, Not a Girl
Produktionsår: 2020
Tillgänglig:
Från: 2020-06-16
Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil
Värdegrund
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Familj och samlevnad
Samhällskunskap > Mänskliga rättigheter
Religionskunskap > Religion och samhälle
Biologi
 
Dokument och länkar
 
Leverantör
EffectiveTrainingSolutions AB
18365, Täby
tel: 08 -732 71 00
 
Inte tjej, inte kille
Logga in för att se, lyssna eller boka produkten
  • E-postadress:
  • Lösenord:


Eller logga in med:

Så fort ett par berättar att de ska ha barn kan de räkna med att få frågan: Är det en pojke eller en flicka? Men det är inte alla barn som känner sig säkra på vad de är när de växer upp. Här träffar vi Audrey Mason-Hyde som bryter ner stereotyperna då det gäller könsidentitet, en etikett i taget. Men vi möter också unga australier som varken identifierar sig som pojkar eller flickor och får höra deras historier om hur det är att växa upp som ickebinär eller utanför tvåkönsnormen.

LÄROPLANSMÅL – Lgr11
Ur det centrala innehållet – Biologi 4-6
Kropp och hälsa
• Människans pubertet, sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar.

Biologin och världsbilden
• Några historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på naturen.

Ur det centrala innehållet – Biologi 7-9
Kropp och hälsa
• Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv.

Biologin och världsbilden
• Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället, människors levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen.

Ur det centrala innehållet – Samhällskunskap 4-6
Individer och gemenskaper
• Familjen och olika samlevnadsformer. Sexualitet, könsroller och jämställdhet.
• Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.

Ur det centrala innehållet – Samhällskunskap 7-9
Individer och gemenskaper
• Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.

LÄROPLANSMÅL – Lgy11